Is Chiptuning slecht voor uw wagen?

IS CHIPTUNING SLECHT VOOR UW AUTO?

We komen hier op een veel omstreden punt uit. Laten we vooropstellen dat de grootste slijtage aan de motor ontstaat tijdens het starten (koude motor) en de periode tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Wij hebben auto’s gechipt, nieuw van de dealer kwamen en die met gezond verstand en goed onderhoud zijn bereden, die inmiddels meer dan 300.000 km “op de klok” hebben staan…. zonder problemen.
Daarentegen kennen we ook genoeg auto’s die niet eens gechipt zijn, die “afgetrapt” worden met koude motor en die na 150.000 km al de nodige problemen vertonen.

Met andere woorden: Het is met name de rijder zelf  en het onderhoud die sterk van invloed zijn op de levensduur van de auto.

De fabriekssoftware van een auto is zodanig geschreven dat de motor ruim binnen de maximale belasting van de desbetreffende motor blijft. Dit biedt dus ruimte om de motor te tunen, zonder dat de motor beschadigd raakt. Het is zelfs zo dat de fabrikanten het zelf ook doen om de wagen in een ander segment te positioneren of met weinig aanpassen aanzienlijk meer geld te kunnen verdienen.

Vanwege marketingredenen wordt binnen een model auto soms dezelfde motor met verschillende vermogens geleverd en is alleen de software  anders.

Voorbeeld

Een mooi voorbeeld hiervan is de Mercedes Vito vanaf bouwjaar 2015. De uitvoering 114CDi heeft exact dezelfde motor als de 116CDi en de 119CDi-uitvoering, maar deze is  “gedowntuned” naar een lager vermogen. U kunt begrijpen dat deze dus met een gerust hart te tunen is naar zijn  “oorspronkelijke” vermogen of meer. Soms verschilt de aandrijflijn wel op onderdelen (bijv. koppeling, versnellingsbak) en moet er behoudender getuned worden. Hier zullen wij dan ook rekening mee houden en u hierover informeren.

MEDIA