De mens is in onze moderne tijd omringd door computers en “chips.” Ook in auto’s vanaf grofweg begin jaren ’80 zijn al één of meerdere computers te vinden. De ontwikkeling van deze computer, in de autobranche ECU (Electronic Control Unit) genoemd, heeft de laatste decennia een enorme vlucht genomen. Op last van de overheid en de wens van de consument, worden er miljarden geïnvesteerd in de verbrandingsmotor om deze efficiënter, schoner en stiller te maken. Dat de computer hierbij een heel grote rol spreekt, moge duidelijk zijn. Zonder deze slimme rekenunit, was het niet mogelijk geweest om de alsmaar luxer wordende auto’s sneller, krachtiger en toch ook zuiniger te laten rijden.
We beperken ons in dit verhaal tot de computer van de motor en eventueel de (automatische) versnellingsbak.
De belangrijkste zaken die van invloed zijn op de verbranding van de motor die worden geregeld door de ECU zijn:
- de inspuithoeveelheid van brandstof;
- het inspuitmoment;
- het ontstekingstijdstip;
- de raildruk;
- de turbodruk.