FAQ

Bij binnenkomst wordt de auto eerst uitgelezen, om deze te controleren op mogelijk aanwezige foutcodes. Hierna word er een proefrit gemaakt. Ons uitleesappatuur is hierbij aangesloten op uw voertuig en eventuele gebreken komen hierbij aan het licht.

Tijdens het aanvangsgesprek bespreken wij uw wensen en de mogelijkheden voor uw wagen. Het is mogelijk om bij het aanpassen van het programma meer de nadruk te leggen op economisch rijden, (zie ECO-Tuning) of juist op meer kracht boven- of onderin het toerengebied, of beiden. Doordat wij onderdeel uitmaken van een netwerk aan softwarespecialisten, hebben we de beschikking over een enorm grote database. Al deze software is al getest geweest door ons of door één van onze collega’s.

Na het gesprek en de proefrit wordt de originele software uit de auto gelezen en gaan we deze bewerken. De aangepaste software wordt vervolgens weer in de auto geladen. Als dit is gebeurd, wordt er weer een proefrit gemaakt. De waardes die tijdens deze proefrit door testapparatuur zijn geregistreerd en opgeslagen, worden bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van deze waardes wordt er eventueel nog een aanpassing aan de software gedaan, mocht dit nodig zijn.

De klant kan er echter ook voor kiezen om de wagen op de rollenbank te laten plaatsen; voor een “programma op maat”. De meerprijs voor deze optie is 100 Euro. Hierbij wordt de wagen op de rollenbank vastgesjord, waarna er diverse runs worden gemaakt. Blijken er nog aanpassingen in de software nodig te zijn (elke auto reageert tenslotte anders) dan worden deze gemaakt en maken we opnieuw een run totdat het gewenste resultaat is behaald.

Als eerste een run met de originele software. We testen op deze manier ook de huidige toestand van uw wagen. Uit deze meting komt het huidige vermogen en de conditie van het voertuig naar voren. Mocht alles in orde zijn en worden er geen (grote) afwijkingen geconstateerd, dan gaan we over tot het “chippen”.

Wanneer de gechipte software in de auto is geladen, maken we een 2e run. Blijken er nog aanpassingen in de software nodig te zijn (elke auto reageert tenslotte anders) dan worden deze gedaan totdat de gewenste resultaten zijn behaald.

De auto’s waarbij chippen mogelijk is, kunnen grofweg in 2 categorieën worden onderverdeeld. De groep met turbo of andere manier van drukvulling, of de groep auto’s zónder deze hulpmiddelen; atmosferisch genoemd.

In het geval van de eerste groep kan er een verbetering in pk’s en koppel van 20% tot soms wel 60% worden gerealiseerd. Dit uit zich in een beduidend sterkere motor met daarbij behorende snellere  acceleratie. Niet alleen van 0-100 km/h, maar vooral ook bij tussenacceleraties, bijvoorbeeld van 50-80 km/h in de 4e versnelling. U zult tevens merken dat u minder snel hoeft terug te schakelen en de kracht van onderuit  (lagere toerentallen) neemt sterk toe. Niet het belangrijkste voor de meesten, maar toch zeker het vermelden waard; óók qua topsnelheid zal er een aanzienlijke winst te zien zijn.

Bij atmosferische motoren (zonder turbo) is de winst 6 -10%, waarbij klanten hier met name een soepelere motor ervaren, zowel bij optrekken als na het overschakelen. De wagen wordt “smeuïger” en ondanks de op papier niet zo spectaculaire cijfers, zijn de klanten (en wij) vaak verrast en tevreden. De motor wordt bovendien levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.

Bij een onveranderde rijstijl is ook een vermindering van het brandstofverbruik tot wel 15% realiseerbaar. Dit is mogelijk, omdat het rendement / de efficiëntie van de motor wordt verhoogd door een hoger koppel bij een lager toerental.

Meer over ECO-Tuning

De kilometerstand van een auto is niet alleszeggend. Zo kan het zijn dat een auto met 350.000 km in een beter conditie is dan een met 250.000 , of zelfs 50.000 km!

Door de huidige stand der techniek van productieprocessen en oliën is het geen uitzondering dat motoren nog in goede gezondheid zijn met 400.000 kilometer op de teller. Theoretisch zal echter met het toenemen van de kilometers, de interne vervuiling en de slijtage van de motor toenemen. Dat is mede de reden waarom een test vooraf zo belangrijk is.

De conditie van de motor wordt op deze manier in kaart gebracht. Zo zou het kunnen zijn dat wij adviseren om de auto niet maximaal te tunen bij een sterk afwijkende meting t.o.v. fabrieksopgave.

Tevens komt het vaak voor dat er “verborgen” mankementen bij de auto aan het licht komen. Denk aan scheurtjes in turboslangen, intercoolers, defecte “luchthoeveelheidmeters”, defecte kleppen voor de aansturing van de turbo, verstopte roetfilters; allemaal onderdelen die een grote invloed hebben op het te behalen resultaat.

Zo kan het dus gebeuren dat uw wagen eerst gerepareerd moet worden, alvorens deze getuned kan worden, omdat er langzaam een defect in uw wagen is “geslopen”. Is dit op locatie en op kort termijn te verhelpen, kunnen wij daar uiteraard voor zorgen. In andere gevallen zal u de wagen moeten laten staan, of een nieuwe afspraak moeten maken.

We komen hier op een veel omstreden punt uit. Laten we vooropstellen dat de grootste slijtage aan de motor ontstaat tijdens het starten (koude motor) en de periode tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Wij hebben auto’s gechipt, nieuw van de dealer kwamen en die met gezond verstand en goed onderhoud zijn bereden, die inmiddels meer dan 300.000 km “op de klok” hebben staan…. zonder problemen.
Daarentegen kennen we ook genoeg auto’s die niet eens gechipt zijn, die “afgetrapt” worden met koude motor en die na 150.000 km al de nodige problemen vertonen.

Met andere woorden: Het is met name de rijder zelf en het onderhoud die sterk van invloed zijn op de levensduur van de auto.

De fabriekssoftware van een auto is zodanig geschreven dat de motor ruim binnen de maximale belasting van de desbetreffende motor blijft. Dit biedt dus ruimte om de motor te tunen, zonder dat de motor beschadigd raakt. Het is zelfs zo dat de fabrikanten het zelf ook doen om de wagen in een ander segment te positioneren of met weinig aanpassen aanzienlijk meer geld te kunnen verdienen.

Vanwege marketingredenen wordt binnen een model auto soms dezelfde motor met verschillende vermogens geleverd en is alleen de software anders.

Voorbeeld

Een mooi voorbeeld hiervan is de Mercedes Vito vanaf bouwjaar 2015. De uitvoering 114CDi heeft exact dezelfde motor als de 116CDi en de 119CDi-uitvoering, maar deze is “gedowntuned” naar een lager vermogen. U kunt begrijpen dat deze dus met een gerust hart te tunen is naar zijn “oorspronkelijke” vermogen of meer. Soms verschilt de aandrijflijn wel op onderdelen (bijv. koppeling, versnellingsbak) en moet er behoudender getuned worden. Hier zullen wij dan ook rekening mee houden en u hierover informeren.