Wat We Doen

Veelgestelde vragen
Wat we doen

Exhaust Gas Recirculation kan worden vertaald met Uitlaat Gas Recirculatie Klep. Standaard zit er op alle moderne diesel en bezinemotoren een EGR klep. Deze klep zorgt voor een verlaging van de NOx-uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Deze komt vrij als de verbrandingstemperatuur door een enorm zuurstofoverschot te hoog wordt. NOx is belastend voor het milieu en de uitstoot moet bij nieuwe motoren volgens de richtlijnen gereduceerd worden.
Door het gedoseerd terugvoeren van een deel van de verbrande uitlaatgassen, welke zuurstofarm zijn, wordt de verbrandingstemperatuur gereduceerd. Hierdoor neemt tevens de uitstoot van NOx af. De EGR doet met name zijn werk in het zogenaamde deellast gebied, zeg maar “half gas” bij een vrij constante belasting. In vollast ( tijdens acceleratie) is deze EGR klep dus gewoon gesloten en leidt hij geen uitlaatgassen terug de motor in.

Door het terugvoeren van de “vuile gassen”, vormt zich in het inlaatspruitstuk en EGR regelklep koolaanslag , soms zelfs zodanig dat er motorstoringsmeldingen en andere problemen kunnen ontstaan. De regelklep kan dan bijvoorbeeld  blijven hangen in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast veel uitlaatgassen worden bijgemengd in de verbrandingslucht. Hiermee ontstaat de wel bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken van een diesel voertuig.  Als de EGR Klep vervuild is en open blijft staan, neemt het roetgehalte fors toe. Dit heeft weer tot het gevolg dat het inlaatspruitstuk en het roetfilter verstopt  raken en hierdoor weer andere problemen ontstaan.

Hieronder vindt u een aantal kenmerken waaraan u een vervuilde EGR kan herkennen:

  • De auto stoot (veel) roet uit de uitlaat;
  • Brandstofverbruik stijgt onder gelijk gebleven rijomstandigheden;
  • Vermogensopbouw is onregelmatig;
  • De motor “hapert”;
  • Het motorstoringslampje gaat branden.

Wij beschikken over diverse diagnosesystemen waarmee via de diagnosestekker eventuele storingen  kunnen worden uitgelezen en gewist. Denk hierbij aan foutcodes welke o.a. gerelateerd kunnen zijn aan de motor, ABS, airbag enz.

Hiervoor beschikken wij over de nieuwste uitleesapparatuur, zoals:

  • Autel MS908 Elite
  • Launch X431 Pro;
  • VAG-com;
  • ForScan
  • Delphi;
  • Tech 1;
  • Tech 2;
  • OP-Com.

Het kan voorkomen dat er een foutcode in de ECU staat welke niet belangrijk is voor een juiste werking van de motor. In dit geval kunnen we bij de meeste voertuigen deze foutcode wegschrijven zodat de motorstoringslamp niet meer aan is.

Denk hierbij ook aan circuitauto’s / crossauto’s en andere projecten waarbij een motor in een voertuig is gebouwd die er standaard vanaf de fabriek niet in zat. Vaak zijn dan verschillende sensoren en actuators niet meer aangesloten.

Wij verlenen tevens onze diensten aan Vakgarages en Dealers.

Doordat nagenoeg elke auto of bus tegenwoordig één of meerdere turbo’s heeft, is het vermogen van deze voertuigen de laatste jaren enorm toegenomen. Waar een busje vroeger met moeite 110 km/h haalde, komen ze je tegenwoordig met 200 km/h voorbij op de snelweg. Waar men vroeger een grote V8 nodig had voor 450NM koppel, heeft een moderne 4 cilinder dat tegenwoordig ook en dan ook nog bij een veel lager toerental. Deze tendens heeft er voor gezorgd dat topsnelheden van de huidige voertuigen, i.c.m. afgenomen luchtweerstand, in diezelfde mate zijn toegenomen. Dit heeft er voor gezorgd dat er door (met name Duitse) fabrikanten het initiatief genomen is, om de wagens en bussen op snelheid te gaan begrenzen. Voor de personenwagens is deze veelal op 250km/h gesteld, voor bussen is dat verschillend.

Wilt u graag de snelheidsbegrenzer in uw auto of bus laten verwijderen of wilt u er juist een geplaatst hebben? Ook hiervoor bent u bij ons op het juiste adres; in de meeste gevallen kunnen wij de snelheidsbegrenzer voor u verwijderen of plaatsen. Vraagt u naar de mogelijkheden.

Door het gebruik van onze 4×4 rollenbank / vermogensbank kunnen wij onze klanten meer service bieden en direct zien wat de resultaten van onze aanpassingen zijn. R&N Engineering is van mening dat softwareontwikkeling / tunen zonder een dergelijke bank onmogelijk is. Het hebben van zo’n “rollenbank” is echt een must en wij zijn dan ook in het bezit van een zeer professionele Dynostar 4×4 vermogensbank. Ons model RC3300AWD is een volledig gesynchroniseerde AWD (All Wheel Drive) testbank. Steeds meer auto’s zijn voorzien van 4WD omdat het vermogen steeds verder toeneemt en de vraag naar veiligheid en grip (hiermee) stijgt. Om aan deze wensen te voldoen is 4×4 onontkomelijk. Gelukkig is de testbank van R&N Engineering hier óók op voorbereid. Door gebruik te maken van een verbinding tussen de voorste en achterste rollen zijn hier geen verschillen in wielsnelheid mogelijk. Of u nu een 2WD of 4WD voertuig komt testen, uw voertuig zal geen foutmelding geven. Niet alleen 4×4 auto’s vereisen overigens een 4×4 bank. Steeds meer moderne 2WD aangedreven voertuigen verlangen ook een 4WD rollenbank, aangezien het voertuig detecteert dat de achterste wielen niet mee draaien. De ECU verlaagt hierdoor het vermogen en zodoende kan men het werkelijke vermogen niet juist meten.

Qua maximaal te meten vermogen, lopen we met onze bank niet snel “op onze tenen”, aangezien onze bank tot 1340Pk en bijna 3500Nm koppel kan verwerken.

Wat zijn de voordelen van een testbank voor u als klant als u de optie kiest om de auto op de testbank te zetten?

  • De auto word vóór en ná de chiptuning getest op het vermogen, dit biedt zekerheid en duidelijkheid over de conditie van uw wagen en over de uitgevoerde chiptuning;
  • Als klant krijgt u een uitdraai mee met daarop de vermogensgrafieken van vóór en ná de chiptuning;
  • De verkregen vermogensstijgingen zijn “real” géén giswerk;
  • Dipjes en hikjes die op het gevoel nauwelijks waarneembaar zijn, kunnen worden getraceerd.

Door deze werkwijze zijn wij misschien iets duurder dan tuners die een standaard chiptuning verrichten en geen eigen rollentestbank hebben, maar dit betaalt zich volledig terug in de rijeigenschappen!