AdBlue / SCR uitschakelen

Wat we doen
Veelgestelde vragen

Wat is AdBlue?

AdBlue zorgt voor het verminderen van de uitstoot van stikstofoxide (NOx). Deze NOx word omgezet in water en stikstof. Die stoffen zijn niet schadelijk voor het leefklimaat. AdBlue bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en ureum (32,5 procent). AdBlue wordt vlak voor de SCR-katalysator in het uitlaatsysteem geïnjecteerd. Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). In de SCR-katalysator reageren NOx en NH3 op elkaar waarbij het omgezet word in N2 (stikstof) en H2O (water).

Vanaf wanneer is AdBlue toegepast?

AdBlue is geïntroduceerd op het moment er SCR Katalysators onder het voertuig werden gemonteerd. In 2014 kregen de eerste personenauto’s zo’n katalysator. Tot in 2018 zijn diesels geleverd zonder SCR Katalysator. Deze hebben dan ook vanzelf sprekend geen AdBlue systeem.

AdBlue uitschakelen:

Het AdBlue Systeem is kostbaar om te onderhouden. Eventuele defecte onderdelen zijn duur om te vervangen en de kans op herhaling is significant aanwezig. Wij bieden de mogelijkheid om het AdBlue systeem inclusief de bijbehorende foutmeldingen uit te schakelen. Het uitschakelen van het AdBlue systeem word door middel van het aanpassen van de motorsoftware gerealiseerd.

Veel voorkomende foutcodes:
P1632 / P20E8 / P20E9 / P204E / P2043 / P2044 / P2047 / P2048 / P2049