Roetfilter / DPF uitschakelen

Roetfilter / DPF:
Vrijwel alle diesel motoren vanaf 2006 zijn voorzien van een roetfilter, ook wel Diesel Particulate Filter (DPF) genoemd. Deze roetfilter is een onderdeel dat in het uitlaatsysteem van de dieselauto is gemonteerd.
Roetdeeltjes
De uitlaatgassen stromen door het roetfilter heen en vangt tot 99% van de roetdeeltjes op.
De auto meet door middel van verschillende sensoren (druk en temperatuur) zowel voor als na het roetfilter hoeveel roet er is opgeslagen. Na een bepaald aantal kilometers (500-1.000) of bedrijfsuren is het roetfilter vol geraakt met roetdeeltjes. Dan start het motormanagement het regeneratieproces.
Regeneratieproces - 'Regenereren'
Nadelige punten van de werking van het roetfilter systeem
Regelmatig komen we dieselauto’s tegen waarbij het roetfilter systeem op een gegeven moment minder goed functioneert. Dit kan komen doordat er veel korte stukken worden gereden waardoor het voertuig niet goed op temperatuur komt. De uitlaatgassen worden niet heet genoeg om de regeneratie te starten en zo de roetdeeltjes te verbranden. Het roetfilter zal in dat geval eerder verzadigd raken met roetdeeltjes en de auto zal sneller een motorstoringslampje / DPF-storingslampje gaan tonen.
Verder blijft er altijd een klein beetje as achter in het roetfilter. Dit zijn andere stoffen / deeltjes die niet verbranden bij regenereren. Na 100.000 tot 250.000 kilometer bestaat de kans dat het roetfilter verzadigd is geraakt.
Kenmerken waaraan u een vervuilde roetfilter kan herkennen:
- Stijging van het oliepeil;
- Hoge regeneratie frequentie;
- Auto gaat in noodloop (verminderd vermogen);
- Hoger brandstofverbruik;
- Het motorstoringslampje /
- DPF-storingslampje gaat branden.
Roetfilter verwijderen
Wij kunnen door de motorsoftware aan te passen er voor zorgen dat de werking van de roetfilter / DPF uit wordt geschakeld. De auto zal dan niet meer regenereren. Het is noodzakelijk om het roetfilter leeg te halen of te verwijderen.