EGR-klep uitschakelen
Exhaust Gas Recirculation kan worden vertaald met Uitlaat Gas Recirculatie Klep. Standaard zit er op alle moderne diesel en bezinemotoren een EGR klep. Deze klep zorgt voor een verlaging van de NOx-uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Deze komt vrij als de verbrandingstemperatuur door een enorm zuurstofoverschot te hoog wordt. NOx is belastend voor het milieu en de uitstoot moet bij nieuwe motoren volgens de richtlijnen gereduceerd worden.
Door het gedoseerd terugvoeren van een deel van de verbrande uitlaatgassen, welke zuurstofarm zijn, wordt de verbrandingstemperatuur gereduceerd. Hierdoor neemt tevens de uitstoot van NOx af. De EGR doet met name zijn werk in het zogenaamde deellast gebied, zeg maar “half gas” bij een vrij constante belasting. In vollast ( tijdens acceleratie) is deze EGR klep dus gewoon gesloten en leidt hij geen uitlaatgassen terug de motor in.
Door het terugvoeren van de “vuile gassen”, vormt zich in het inlaatspruitstuk en EGR regelklep koolaanslag , soms zelfs zodanig dat er motorstoringsmeldingen en andere problemen kunnen ontstaan. De regelklep kan dan bijvoorbeeld blijven hangen in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast veel uitlaatgassen worden bijgemengd in de verbrandingslucht. Hiermee ontstaat de wel bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken van een diesel voertuig. Als de EGR Klep vervuild is en open blijft staan, neemt het roetgehalte fors toe. Dit heeft weer tot het gevolg dat het inlaatspruitstuk en het roetfilter verstopt raken en hierdoor weer andere problemen ontstaan.
Hieronder vindt u een aantal kenmerken waaraan u een vervuilde EGR kan herkennen:
- De auto stoot (veel) roet uit de uitlaat;
- Brandstofverbruik stijgt onder gelijk gebleven rijomstandigheden;
- Vermogensopbouw is onregelmatig;
- De motor “hapert”;
- Het motorstoringslampje gaat branden.